Skip to content


Egy levél, mely nyílt

Nem ezzel gondoltam kezdeni bő hónaposra nyúlt „alkotói szabadságom” után, de így adódott. Szóval kaptam egy meghívót, hogy holnap, azaz pénteken elmondanák nekem is, hogy mit fog cselekedni, jót, a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. Aztán ma kaptam egy levelet, majd pár perc múlva egy kiáltványt.

Kattintson, és olvassa először a levelet (szöveghű változatban), amit a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft volt munkatársai gondolnak! Hamarosan érkezik a kiáltvány is.

MI TÖRTÉNT A BORMARKETINGGEL?

A Magyar Bormarketing Nonprofit Kft volt munkatársainak közleménye

Az elmúlt napokban hozzánk is eljutott az a közlemény, amelyben Tompa Imre újságíró invitálja a sajtót a Közösségi Bormarketing Kft és új stábjának bemutatkozójára. Többek között ez késztetett minket, a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft volt munkatársait arra, hogy valós tájékoztatást adjunk arról az időszakról, amelyet Tompa úr közleményében „bonyolult viharok”-ként aposztrofál.

Hosszú vitákat követően és súlyos kompromisszumok árán, 2007. augusztus 1-jén kezdődhetett meg a literenkénti 8 forint forgalomba-hozatali járulék fizetése, amely a korábbi, hasonló mértékű jövedéki adót váltotta fel. A hatályos jogszabály értelmében a járulékbevétel 40%-a az Országos Borminősítő Intézetet (OBI) is felügyelő Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalhoz (MgSzH) kerül, járulékbevétel másik fele (60%) pedig közösségi bormarketing célokat szolgál. Az évi mintegy 750 millió Ft-ra tehető bormarketing forrás az eredeti elképzelés szerint az FVM Agrármarketing Centrumhoz (AMC) került, amelyet a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft (MBM Kft) szakmai közreműködése, és az agrárminiszter döntéselőkészítő szerveként működő Bormarketing Bizottság felügyelete mellett kellene felhasználni.

Több mint 2 év járulékfizetést követően, először 2009. szeptember végén kapott szóbeli tájékoztatást a borászok érdekeit is képviselő Bizottság a marketingre befolyt összeg nagyságáról (2 év alatt több mint 1.5 milliárd Ft), azonban a felhasználás és a kifizetések részleteit a mai napig sem tisztázta az Agrármarketing Centrum. Komoly aggodalomra ad okot, hogy a szerződéskötésekért és kifizetésekért felelős AMC több, 2009 nyár elején támogatást nyert és azóta sikeresen teljesítő pályázót sem fizetett ki, néhány esetben pedig még a szerződéseket sem kötötte meg. A közbeszerzések kiírása is több esetben indokolatlanul késett, a nyertes ajánlattevők teljesítését pedig az elhúzódó szerződéskötések és kifizetések nehezítették. Utóbbi miatt lehetetlenült el az ágazat meghatározó szervezetei által a szakmai irányítás ellátására létrehozott közhasznú státuszú MBM Kft működése is. A szóban forgó feladat ellátásának finanszírozását a vonatkozó jogszabály a bormarketing költségvetés legfeljebb 5%-ban határozta meg (évi mintegy 38 mFt). A fenti feladat ellátására első körben, 2008 decemberében még szerződést kötött az AMC az MBM Kft-vel, azonban 2009-ben már közbeszerzésen keresztül kívánta kiszervezni a szakmai előkészítést. Ugyan a nyár folyamán a szakmai szervezetek több esetben is állást foglaltak a szerződéskötés feltételeit illetően, és kérték a szerencsétlenül megfogalmazott vonatkozó miniszteri rendelet pontosítását, hogy az állami feladatot átvevő, az ágazatra nézve reprezentatív és közhasznú MBM Kft folytathassa munkáját, a minisztérium azonban érdemben nem reagált. Az AMC ügyvezetője 2009. október közepére ígérte a beszerzés kiírását, amelyre az MBM Kft is ajánlatot kívánt tenni, azonban a korábbi esetekhez hasonlóan, az AMC indokolatlanul késett a felhívással, amely végül csak december 11-én jelent meg. Az így eltelt közel két hónap alatt az MBM Kft munkája ellehetetlenült, a vállalkozás fizetésképtelenné vált, munkavállalói pedig felmondtak. Részben ennek hatására az agrártárca végül elhatározta a korábban szorgalmazott rendeletmódosítást, és a sajtóban is ígéretet tett az ügy rendezésére. Sajnos a módosítást ezúttal is ügyetlenül szövegezték, amelyre hivatkozva az AMC vezetése ismét megtagadta az MBM Kft-vel történő közvetlen szerződéskötést.

A kialakult helyzet az MBM Kft alapítóit is megosztotta. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) és a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetsége (MSZBSZ) a december 16-i taggyűlésén elsőként vetették el a pótbefizetést, illetve a tagi kölcsönnel történtő átmeneti finanszírozás lehetőségét, és abból sem csináltak titkot, hogy saját, illetve az érdekkörükbe tartozó vállalkozással indulnak majd a közben kiírásra került közbeszerzésen. A taggyűlésen jelenlevő tulajdonosok már az MBM Kft felszámolása mellett döntöttek, feladva az eddigi munkát és cserben hagyva ezzel több hitelezőt (többek között volt munkavállalók, alvállalkozók, stb.). Ezt követően a korábban egy hajóban evező HNT és MSZBSZ nem tudott megegyezni a közös pályázat beadásában, így végül két ajánlat érkezett az AMC-hez a közösségi bormarketing szakmai irányítása feladatának ellátására. A két ajánlat egy szempontból mindeképpen megegyezett: a szakmai értékelésért felelős Bormarketing Bizottság egyik pályázót sem javasolta nyertesnek, amelyet azzal indokolt, hogy az ajánlatok tartalma messze elmarad a megkívánt szakmai színvonaltól. Az agrárminiszter, bár az elmúlt két évben minden esetben elfogadta a Bizottság ajánlásait, ezúttal más álláspontra helyezkedett és az FVM-nek, valamint az AMC-nek korábban már dolgozó, faházépítéssel és rendezvényszervezéssel foglalkozó IDCM Kft-t választotta nyertesnek.

Az ügy pikantériája, hogy a - tönkrement MBM Kft jelenlegi ügyvezetői posztját is betöltő - nyertes ajánlattevő képviselője a közbeszerzési tárgyaláson azt állította, hogy a Kft egyik alapítója, a Pannon Bormíves Céh (PBC) is támogatja a pályázatot, holott a PBC a Vindependent-el karöltve írásban is elhatárolódott a pályázó vállalkozásoktól. A hivatalos eredményhirdetés óta egyébként a MSZBSZ-en kívül egy borász szervezet sem volt hajlandó kiállni a kezdeményezés mellett, és nem meglepő módon a közbeszerzésen vesztes HNT sem támogatja a vállalkozást. Oda tehát a reprezentetivitás és a közösségi bormarketing sarokkövét jelentő legitim érdekképviselet.

Míg az elmúlt 2 évben a pályázatok kiírását és a marketing pénzek felhasználását a stratégia és az éves akcióprogram társadalmi egyeztetése előzte meg, addig most a valódi befizetők megkérdezése nélkül, egy szűk érdekkör igényei szerint történhetnek a kifizetések.

A járulékot fizető borászok jelenleg csak abban bízhatnak, hogy a Bizottság (amelybe annak idején a MBM Kft 7-ből 6 főt delegált) mindent megtesz majd annak érdekében, hogy gátat szabjon a kapkodásnak, és megakadályozza a károkozást.

Bár a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft felszámolása még meg sem kezdődött, az IDCM Kft-t is támogató MSZBSZ közben Közösségi Bormarketing Kft néven új marketing szervezet létrehozását kezdeményezte.

Végezetül, fontos megjegyeznünk, hogy a fentiekkel kapcsolatban senkivel nem kívánunk vitákba bonyolódni, a fent leírt eseményeket tényeknek tekintjük. Jelen közleményünktől nem reméljük erkölcsi és anyagi kárunk megtérülését, egyetlen célünk, hogy az elmúlt év eseményeinek aktív szereplőiként valós képet adjunk a történtekről, amelyekről ezidáig a sajtó sem kaphatott érdemi információkat.

Budapest, 2010. február 04.

A Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. volt munkatársai,
Árvay Angelika, Geönczeöl Attila, Nemes Richárd, Sándor Judit, Szabó Borbála, Sztakovics Klára

Címkék: bormarketing

A bejegyzés trackback címe:

https://borboy.blog.hu/api/trackback/id/tr441729910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fiatalborivo 2010.02.04. 19:15:00

Na ez szerintem 1-2 helyen ki fogja verni a biztosítékot. Újra a mainstream média érdeklődésébe kerül a magyar borászat. Én személy szerint egyébként egyet értek a MBN Kft volt alkalmazottainak álláspontjával(burkoltan azt mondják hogy ez felháborító és bicskanyitogató állapot) ugyanakkor az erősebb kutyák privilégiumára hivatkozva nem annyira lep meg a történet.

Zánkanári 2010.02.07. 09:52:23

Egyszerűen felháborító, hogy mi magyarok a legnemesebb ügyet is képesek vagyunk szétbarmolni jól felfogott, egyéni érdekeink mentén. ... és a közösségi érdek?

Labancz 2010.02.16. 11:37:42

csak azért nem kommentelem a történteket, mert hányingerem van tőle, és persze azoktól is, akik így alakították a dolgokat.

süti beállítások módosítása