Skip to content


Etyek apja, a chardonnay bábája

Sietnem kellett volna, hogy ne szaladjak ki az időből, és legyen ütősebb apropója a témának: Báthori Tibor. De a hétvégi Etyeki Pincefesztivál kapcsán ismét nekirugaszkodtam. Tavaly még írhattam volna: öt éve olvashattuk a hírt: „Elhunyt Báthori Tibor, aki 1992-ben kiérdemelte az Év Bortermelője címet. A tarcali származású borász neve Etyekkel fonódott össze, nagy szerepet játszott abban, hogy a területet 1989-ben elismerték és felvették az országos borvidékek közé.” Mindössze ötven évet élt. Maradt utána egy reményteljes borvidék, pár ezer palack bor és ilyen-olyan emlékek, amikből egy ellentmondásos, vagabund szőlész-borász képe rajzolódik ki, aki merészen rögtönzött, néha talán blöffölt, de nagyot álmodott, és még nagyobbat bukott. 2004 nyarán pedig végleg elment.

Emlékét a Magyar Bor Akadémia dicsőségtáblája őrzi: Tiffán Ede után egy alig pár éve megalakult borvidék borászaként ő kapta az Év Bortermelője elismerést 1992-ben. Halála után öt évvel is úton-útfélen belebotlottam a nevébe: múlt nyáron például Nyári Ödön hozta szóba. Ő az irányított-hűtött erjesztés hazai apostolaként emlékezett Báthorira. Aztán Takács Lajos emlegette egy sauvignon blanc-ját, amikor a legnagyobb borélményeiről kérdeztem. De sokszor felbukkant Báthori a bicskei Juhász Tibor történeteiben is.

Nagyobb formátumú volt annál, hogy beleférjen az Etyek-Budai Borvidékbe. Az etyekieknek talán az a legfontosabb, hogy Gombai Nagy Tibor mellett az egyik kezdeményezője és kiharcolója volt annak, hogy Etyek-Buda önálló borvidék lehessen 1990-ben. De emellett neki is köszönhetjük annak a szemléletnek az elterjedését, melynek az eredménye az etyeki chardonnay és sauvignon blanc, meg az is, hogy a modern szőlőfeldolgozási eljárásokra ma már nem egyöntetű megvetéssel tekintenek a kézműves borászatokban.

Báthori nem volt a szerencse fia: a Hungarovin hatalmas etyeki szőlőskertjét, ami részben az ő elképzelésit tükrözte, privatizálták, a családi birtok pedig elúszott. Mi pedig szép lassan elfelejtünk, ahogy kell. Borok már nem nagyon vannak, az életútról is hiányosak az adatok, a legtöbbet még Dlusztus Imre kb. 80 oldalas könyvecskéjéből, tudhatjuk. Az alábbiakban idézek is belőle bőségesen.

Báthori Tibor 1954-ben született, Tarcalon, a bor közelében, és később is az a világa volt számára az ideálkép „Apámtól tanultam meg a szőlő szeretetét. Én például, biztosan meglepő, amit mondok: szeretek kapálni, mert nálunk ez szertartássá vált...” – nyilatkozta Dlusztusnak. Az apa, Báthori Béla, géplakatos és ezermester, igazi régi vágású úriember volt: az asszonynak otthon a helye, a férfi meg tartsa el a családját, és persze legyen mindig elegáns. Az ötvenes évek elejétől a tarcali Szőlészeti és Borászati Kutatóintézetben dolgozott. A nagyapa – a tarcali bíró, majd tanácselnök – „íróasztalfióki” költő, maga is szőlőbirtokos. Ezek után állítólag az sem volt kérdéses, hogy szőlész vagy borász lesz Báthori Tiborból. Legalábbis ő így emlékezett. Még a Villányi úton hallgatja a tudományt, de már családot alapít, ezért – anyagi kényszerből – elkezdett dolgozni. Zilai János professzor ajánlására felveszik a Hungarovin etyeki telepére szőlésznek. 1979-ben még csak telepvezető, de mindössze 8 év kell ahhoz, hogy a Hungarovin legfelsőbb vezetésébe kerülhessen. De tarcaliként miért Etyek? „Etyek? Tanultunk róla, de azt sem tudtam, hogy hol van. Hát persze, gondoltam, a pezsgőnél nem számít a termőhely. Hazamentem, megnéztük a térképen. A hétvégén együtt mentünk ki körülnézni Etyekre. Mindent sár borított, a szőlők állaga sem biztatott semmire, de nem volt messze Kelenföld.”

Akkor valószínűleg nem úgy gondolta, de jó időben került jó helyre: 1981 és 1991 között 1200 hektár szőlőt telepítettek, Báthori javaslatára jelentős mennyiségben chardonnay-t is, aztán juhfarkot és sauvignon blanc-t. „Amikor kimentem Etyekre dolgozni, az első dolgom volt, hogy bort kóstoltam. Mit mondjak? Egyik-másik szörnyű volt. Annyi sava volt a budai zöldnek, hogy ha kiöntöm a kőre, biztosan fölmarja. Már volt telepítve néhány hektár chardonnay. Annak a bora viszont tetszett. Kimentem Reimsbe, és hoztam odavaló klónt. 1982-ben ültettük el, de akkor még nem gondoltuk hogy jön Gorbacsov és az alkoholtilalom. Bevállaltam háromszáz hektár chardonnay-t. Aztán teljesen összetörtem, mert kijött dr. Kiss László, a főnököm, és azt mondta, hogy tönkreteszem a céget.”

De nem csak szőlészként volt tennivalója: Gombai Nagy Tiborral közösen állították össze a pályázati anyagot ahhoz, hogy az éppen készülő bortörvény-módosítás minősítse Etyek-Budát önálló borvidékké. 1990-ben, amikortól Etyek-Buda ismét borvidék, a Hungarovin is változott: a Henkell & Söhnlein a cég adósságainak átvállalása fejében megszerezte Magyarország legnagyobb borászati vállalatát és pezsgőüzemét. (Ennek a privatizációs tranzakciónak köszönhetjük – közvetve – a Báthori borokat vagy a Chateau Vincent pezsgőket.) Ekkortól kezdődik Báthori új korszaka, a nagy menetelés és a nagy bukás. Az okokat Kaliforniában kell keresni: „Akkoriban mentem ki Kaliforniába. Vittem magammal két palack chardonnay-t, de inkább eldugtam, nem vettem elő. Amit Mondavi pincéjében ittam, az maga volt az arcul csapás. Daloló illat, frissesség, gyümölcsök, hihetetlen szép savak, élénkség, minden. Rozsdamentes? Olyat addig nem is láttam. Még a lépcső is rozsdamentes acélból volt." [...] Én egy dolgot tudtam biztosan. Azt, hogy valahogy én is életre fogom kelteni a borban a szőlő zamatát. Akkor határoztam el, hogy indítok egy kis saját üzemet, amiben elindulok az amerikaiak után. Ebben sokat segített Szabó György borász barátom.”) Szabó György – aki később nyugdíjba vonulásáig a Haraszty-Vallejo pince főborászaként dolgozott – egyike azoknak, akik csak szépet és jót tudnak mondani Báthoriról.

Az önálló indulás nem is sikerülhetett volna jobban: egyrészt az 1990-es évjárat kiváló volt, másrészt Garamvári Vencel közbenjárására bekerült Báthori első önálló chardonnay-ja a Barton et Guestier kereskedőcég kóstolójára meglepetésbornak: volt is meglepetés, mégpedig állítólag akkora, hogy a 16 ezer palackból elkelt azonnal 13 ezer. Kellett is a pénz a pince fejlesztésére: bogyózó, cefrehűtő, szivattyú és így tovább. De legfőképpen a 37 százalékos kamatú kölcsön törlesztésére. A felvett közel 60 millió forintból 28 millió ment József főherceg egykori pincéjének felújítására. „Dinamikusan fejlődtünk, mertem komoly célokért küzdeni. 1994-ben már kétezer hektoliter tárolótérrel rendelkeztem. Az egyik hibám az volt, hogy rettenetesen gyorsra vettem a fejlesztési ütemet. Nem lett volna szabad az 1991-es százhúsz hektóról ekkora ütemben bővülni. Nem volt pénzügyi tanácsadóm, bankszakemberem, ügyvédem, mindent egyedül csináltam.”

Gyors volt a növekedés, de még gyorsabb a bukás, aminek a tényleges okait mind a mai napig homály fedi. A tény: a felkapott borász egyik komoly tételét megvásárolták Angliában, de minőségi kifogások miatt nem vették át a leszállított tételt. Sokféle mendemonda keringett erről, Báthori így emlékezett erre: „Az 1994-es angliai tételt Budafokon palackoztam. Semmilyen minőségi kifogást nem emeltem. Fölpakoltuk a négy kamiont, ki is értek Angliába [...] Azt mondták, kálium-szorbátos a bor. Én ezt az anyagot életemben nem használtam, nem is ismertem. Tanulmányaimból tudtam, hogy a borban szorbin bomlás bekövetkezhet, ekkor kellemetlen muskátli illatot áraszt. Azok használják, akik a teljes kierjedést blokkolva maradék cukrot akarnak tartani a borban. Mivel én mindig csak kizárólag száraz borokat készítettem, ezt a szert soha nem használtam. Ma sem tudom, hogyan jutott a borba. Lehet, hogy fejtéskor egy csövön keresztül, amit nem mostak át. Nem tudom. Negyvenezer palack boromra mondták azt, hogy így nem kérik. Magával rántott az 1992-es Öreghegyi Chardonnay nagy része. Egy másodperc alatt megértettem, hogy tönkrementem.”


Báthori-borok

Báthori számára az etyeki fajtahierarchia csúcsán a chardonnay állt. Szerinte a „jó chardonnay illata olyan, mint az előző nap kaszált réten a szénái, s ebbe keveredik némi mézes dió. Zöld-zöld-sárga színben pompázik, ami azt jelenti, hogy közelebb van a zöldhöz, de jól érzékelhető a sárga csillogás. Az aromák megőrzése érdekében legalább húsz mustfokkal kell szüretelni. Literenként 25 gramm fölötti cukormentes extraktot kell elvárni tőle, hogy szép testtel mutatkozzon. Alkohol szintje 12,8 és 13,5 között legyen.”

Etyeki Chardonnay 2002. A nyolc év egy reduktív technológiával készített fehérbor életében nagy kor, még ha chardonnay-ból és Etyeken készült is. Az illatban a sherrys, aszalt gyümölcsös palackbuké ellenére még mindig rengeteg frissesség fedezhető fel: citrusok, alma, barack, fű és némi fűszer. Savai még mindig karakteresek, a textúra krémes. Bár szépsége már hervadásnak indult, az illatból és a kortyból is felidézhető egykori nagysága.

Etyeki Chardonnay 2002 barrique. Őstulok ez is: robusztusabbnak, vastagabbnak tűnik, mint a reduktív párja. A nyolc év eltüntette a primer fás aromákat (állítólag három hónapot töltött közepes pörkölésű barrique hordókban). A prímet itt is a palackbuké viszi: a sherry itt inkább körtével, birssel és aszalt sárgabarackkal párosul, a citrusos jegyeket a trópusi gyümölcsök lenyomják. A savak tompábban, de a korty telt, olajos, közepesen hosszú, és finom kesernyésséggel búcsúzik. Az alkohol is belesimul az összképbe. Történelmi lecke kezdő etyeki borászoknak.


Cége, a Vinum Bonum Kft. ellen 1996-ban fejeződött be a felszámolási eljárás. Pedig korábban minden más volt: „A borom és a hírem jó volt, hitelt szinte korlátlanul kaptam. Azt hittem, nagy játékos vagyok. Néha még a fedezet sem volt meg egészen.” A felszámolási eljárás után azonban már csak próbálkozások vannak, kisebb-nagyobb tételek, melyeket például Gombai Nagy Tibor vagy Orosz Gyula pincéjében készít el. Utolsó nekirugaszkodása az, amikor 2001-től Gyöngyösön, a Borpalota szerződteti, hogy építse fel a pince borászati technológiáját. 2004 nyarán, 50 évesen halt meg.

„Az év borászai közül az én hátsómban volt a legtöbb robbanóanyag. El is szálltam szépen. Egy parasztgyerek nem álmodozik arról, hogy világsztárok között forog, annál sokkal nagyobb súlya van a rögnek. A boromat megrendelte a brit uralkodói ház, Báthori-bort ittak a Formula 1 fogadásán vagy Mick Jagger koncertje után. A világ legjobb futtbalistái azért tudnak megmaradni évekig a csúcson, mert tudják kezelni a sikert. Abban, hogy meg kellett néznem a padlót, én is hibáztam, de már nem bánom, mert megedződtem” – nyilatkozta önkritikusan. De az álmai megmaradtak, például az, hogy egyszer elkészíti az eszményi bort, annak a hat puttonyos muskotályos aszúnak a Báthori-féle változatát, amit állítólag Lengyel Béla, a tarcali kutató birtokigazgatója mutatott a gyerek Báthorinak, aki tudta, hogy melyik dűlőben, milyen klónnal lehet előállítani ezt a szenzációt. „A terület megvan, a szőlőt már leoltották,. 2004-ben telepítenek, 2006-ban várható az első termés. Innen kell számítani hat plusz két évet, hatot a puttonyszám, további kettőt az érés miatt, s lesz 2014-ben, Báthori Tibor hatvanadik születésnapjára egy tündökletes vörös aszú. »Akkor majd meghívom a világ összes fontos borászát, kiterítek egy nagy, vörös szőnyeget a Szarvason, s majd letérdelnek, aztán azt mondják: magyarok, ti vagytok a legjobbak.«"


Etyeki Pincefesztivál

Május 15-16-án Etyeken ismét Pincefesztivál lesz, ahol az etyeki borászok szokás szerint vendégül látják a legjobb magyar borászokat. A vendéglátó etyeki pincék és a térkép csupán egy kattintásra vannak. Reménykedjünk a jó időben, és igyunk egy kortyot Báthori Tibor emlékére is.

Balatonmellék: Bussay Pince
Dél-Balaton: Kislaki Bormanufactúra, Légli Szőlő- és Bortermelő Gazdaság
Eger: Bolyki Szőlőbirtok, Bolyki Szőlőbirtok, Gróf Buttler Borászat, Orsolya Pince, Pók Tamás Pincéje, St. Andrea Szőlőbirtok, St. Andrea Szőlőbirtok
Észak-Balaton: Feind Borház, Figula Wines, Jásdi Pince, Laposa Pincészet, Nyári Pince, Szászi Pince, Tamás Pince
Mátra: Karner Gábor Kézműves Borászata, Losonci Pince, N.A.G. Kézműves Szőlőbirtok és Borászat
Pannonhalma: Pannonhalmi Apátsági Pincészet
Somló: Fekete Pince, Györgykovács Kispincészet, Kreinbacher Birtok
Sopron: Pfneiszl Bio Birtok, Ráspi Borászat, Weninger Pincészet
Szekszárd: Dúzsi Tamás Pincéje, Heimann Családi Birtok, Sebestyén Pince, Takler Pince, Vida Családi Borbirtok
Tokaj-Hegyalja: AZ Nektár Pince, Bott Pince, Demeter Zoltán Pincészete, DemeterVin, Dobogó Pincészet, Dorogi Testvérek Pincészete, Gajdócsi Szabolcs, Homonna–Barta, Karádi-Berger Borászat, Kikelet Pince, Tokaj Nobilis Szőlőbirtok, Tokaj Oremus, Tokaj Pendits
Villány: Bock Pince, Gere Attila Pincészete, Gere Tamás és Zsolt Pincészete, Günzer Pincészet, Günzer Tamás Pincészete, Kiss Gábor Szőlőbirtoka és Pincészete, Malatinszky Kúria és Szőlőbirtok, Tiffán Ede és Zsolt Pincészete, Vylyan Szőlőbirtok és Pincészet
Határon túlról: Balla Géza Pincészete, Bott Frigyes Pincészete, Esterhazy Birtok, Maurer Pincészet, Strekov 1075


 

Címkék: chardonnay etyek buda bathori tibor

A bejegyzés trackback címe:

https://borboy.blog.hu/api/trackback/id/tr472002576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2010.05.14. 16:22:45

Volt szerencsém személyesen ismerni Tibort, és csak jót mondhatok én is róla. Sok borászt ismerek, közülük az egyik legszimpatikusabb és legemberibb volt ő. Már a nagy sikerei után jóval, az ezredforduló tájékán találkoztunk (egy italkulturális magazin cikkéhez fotóztam a kis pincéjében, az egyik kép róla fenn is van a fenti honlapon, a Galériában). Nagyon finom bora és sok szép terve volt, igazán megérdemelte volna az élettől, hogy ezeket megvalósíthassa!

THC 71 2010.05.14. 19:21:02

Én etyekiként mondhatom jól ismertem......örülök,hogy bár jóval fiatalabb vagyok nála,barátomnak tekinthettem.
Az etyeki foci az ő elnöksége idején élte aranykorát.
Őrizzük meg az emlékét!

Bernie_Madoff · http://www.burzsuj.blog.hu 2010.05.14. 20:57:43

Tényleg fantasztikus ember volt. Van tőle egy pár palack 2001-es barrique chardonnay-m, amit nemrégiben újrapalackoztattam egy balatonfelvidéki borásznál. Összeszaladt a falu, hogy ez a bor egy isten. Valóban az, a kora ellenére is klasszis bor. Én biztos iszom rá holnap Etyeken...

borkősav 2010.05.25. 21:31:56

Ez egy igen kiváló írás, bár nem ismertem és még nem kóstoltam borát, így ismeretlenül is megbecsülést vált ki az írás. Szép munka.

süti beállítások módosítása