Skip to content


Kevésből többet

Nemrégiben azon sajnálkoztam, hogy van valami rejtélyes eredetű téveszme kering egyes körökben a bor nagyságának forrásáról: sok csersav, magas extrakt és alkohol összesimítva jó adagnyi fával egyenlő nagy bor. Az egri borok MTA székházbeli bemutatóján többeknél is ez volt a benyomásom. Nekem éppen Simon Józseféknél szakadt el kicsit a cérna. Utólag úgy érzem, talán igaztalan voltam, de olyannyira nem tetszettek akkor és ott a boraik, hogy el is bizonytalanodtam, felsejlett a gyökérnap rémképe. Aztán Simon József elmondott ezt-azt – a lapozás után megnézhetik önök is –, ami magyarázatot adott a miértre.

Szembesítés a lapozás után!

Néhány napja akadémikusi emlékeimet szembesítettem a kézzel fogható valósággal: konkrétan a még mindig forgalomban lévő 2006-os Síkhegy Pinot noirral. Ha nem is gondoltam nagynak, szívesen és viszonylag gyakran ittam, de hogy alaposabban kivesézzem, eszembe sem jutott. Annak idején a 2005-ös évjáratút (szép gyümölcsök, kerek, zamatos savak) elkönyveltem egy ötössel. A Simon Síkhegy PN-t könnyű beszerezni, hiperekben is előfordul, és ára sem vészes: a pinot-k között 2000 forint horrorisztikusnak semmiképpen sem nevezhető.

A 2006-os színén már nyomott hagyott a kor, de nem bántóan: barnás-rőtes árnyalataival leginkább egy érett serrano sonkára hajaz. Illatában két irányzat játszik: egyfelől a még mindig élénk gyümölcsök (cigánymeggy, ribizli meg némi keserű mandula), másfelől gomba, avar, érett füstölt sonka, föld, tűzkő – a két vonal arányos, és kifejezetten izgalmassá teszi az illatot. A korty nem túl hosszú, de szép struktúrájú, zamatos, a cserek érettek, a savai elegánsak. És bár húsos érzetet kelt – mintha friss meggyet harapnánk –, a kortyban rejlő lyukacskák miatt marad hiányérzetem. Így aztán ingadoztam az 5-ös teteje és a 6-os alja között. De épp az tetszett benne, ami az Akadémián kóstolt Simon borokban nem: hogy nem akar nagy lenni. Kevesebbel is beéri: finom.

Ráadás. Azon az ominózus MTA-beli bemutatón megkérdeztem Simon Józsefet, hogyan látja Egert Egerből. A válaszát nézzék meg önök is! (Az operatőr, ahogy korábban is: Kodolányi Balázs.)

Címkék: eger pinot noir simon józsef egri borok gálája 6 pont 5 pont

A bejegyzés trackback címe:

https://borboy.blog.hu/api/trackback/id/tr11942878

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

süti beállítások módosítása