Skip to content


Az unalom Szküllája pinót iszik

A Fischer család egyike a nagy burgenlandi betelepülőknek, akiket annak idején futólag említettem Achsék kéthelyi sátorverése kapcsán. Szent György-hegyen ekézik is őket elegen – például azért, mert a hegy szoknyájára telepítettek mintegy 70 hektár szőlőt, amit ráadásul csak a magyar bortörvény előírásai miatt dolgoznak fel helyben.

Az eredeti elképzelés az volt ugyanis, hogy termelnek szőlőt, amiből majd Burgenlandban, a stötterai sasfészekben készítenek borokat. Két éve kóstoltam a 2006-osakat – az volt az első Szent György-hegyi évjárat. Akkor többnyire tetszettek, bár nem éreztem bennük sem a hegyet, sem a különlegességet. Mindenesetre akkori preferenciáimnak, például hogy egy bor legyen tiszta, egyenes, kiegyensúlyozott, és természetesen technológiai szempontból hibátlan, megfeleltek. (Azóta persze a technokrata szigorom több ökröt áldozott az egyediség oltárán.) Különösen a sauvignon blanc egyedi teltsége és a syrah egzotikus illatai tetszettek. A pinot noirból épp az izgalmat hiányoltam (Mészáros Gabriella akkor annyit fűzött a borhoz, hogy vulkanikus talajon nem lehet izgalmas vöröseket termelni, különösen nem pinot noirt, ahhoz ugyanis szerinte feltétlenül kell a meszes talaj. Ez akkor hihetőnek is tűnt; ám nem ismertem például Szászi Endre vöröseit, melyek alaposan rácáfolnak erre a vélekedésre, úgy érzem.) Fischerékről akkor azt gondoltam, hogy majd hoznak és meghonosítanak modern szemléletet, új ötletekkel állnak elő, és majd felpezsdítik a kuruc vért is, ahogy kell.

Ma úgy tűnik, minta nemcsak én, hanem Fischerék sem lennének elégedettek maradéktalanul. Az ő elégedetlenségük persze megfoghatóbb: a borok – bár jók és olcsók – nem fogynak, vagy legalábbis nem kellő tempóban. Augusztusban, amikor a jó kis régiós busszal ellátogattam a Szent Görgy-hegyi birtokra, a polcon jó áron sorakoztak a 2006-os vörösek az öregecske fehérek és rozék társaságában. A szép emlékek szövetkeztek a csábító árakkal, én pedig gyengének bizonyultam velük szemben.

De hogy a lényegre térjek. Néhány napja újra megkóstoltam Fischerék 2006-os pinot noirját. Elővettem egykori jegyzeteimet, és próbáltam emlékezni: nem sok sikerrel. Akkor gazdagnak, fűszeresnek, zamatosnak, üdének, egyedinek és izgalmasnak véltem. Ma inkább egyszerűnek, tisztának, gyümölcsösnek, de unalmasnak. Illatában intenzív érett meggy, amihez más nem nagyon társul. Szájban friss, a savai élnek, nem zsezsegnek a pohárban a cserek, de ami van, az érett, fűszeres – szóval jó. És inni is jó, a kortyot nem akasztja meg a pohár mélyén rejtőző gondolat. Nem Szent György-hegy éke, de nem is szégyene. 4 pontot bármikor megér.

Címkék: badacsony pinot noir szent györgy hegy 4 pont fischer borház

A bejegyzés trackback címe:

https://borboy.blog.hu/api/trackback/id/tr821385364

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

marvin__42 2009.09.16. 11:25:05

Szia!
Tudnál arról írni valamit, hogy mit jelent a 'jók és olcsók'-ban az olcsóság? Pl. ez a pinot mennyibe került? De a sauvignon blanc ára is érdekelne. (A Borfalus árlistában csak egy roséjuk meg egy syrah szerepel.)

Weér Yvo · http://borboy.blog.hu 2009.09.16. 13:17:12

@marvin__42: a pincénél 1000 és 1500 Ft között vannak a borok. A konkrét árakra nem emlékszem pontosan, a PN talán 1300 forint volt. A SB pedig 1100.

marvin__42 2009.09.16. 13:24:48

@Weér Yvo: Köszi, úgyis csak ilyen nagyságrendi árra voltam kíváncsi.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.09.19. 08:02:25

Lehet, hogy figyelmetlen vagy tudatlan vagyok, de nem jön le, hogy akkor most tényleg a hegy szoknyáján avagy a hegy lábánál van az a 70 hektár. Ugyanis a vulkánikus hegyek esetében nagyon nem mindegy. Egyrészt a talajösszetétel nagyon más a hegy szoknyáján mint a laposban, másrészt a szoknyán jóval előnyösebb kitettségűek az ültetvények.

Weér Yvo · http://borboy.blog.hu 2009.09.19. 15:20:42

@BZoltan: mondjuk a hegy szoknyájának legalsó fodrán. Hogy geológia szempontból hová sorolandó, fogalmam sincs. A birtok magáról ezt állítja: "Szent György-hegy vulkanikus lejtőin található a valamikori Pannonhalmi Apátság birtokai helyén." Mások viszont állítják, a Fischerék területein soha nem volt szőlő.
A kitettség a föntebb fekvő területeken valóban előnyösebb, azt pedig el tudom hinni, hogy a talajban lehet releváns különbség; bár azt nem merném kijelenteni, hogy a talaj miatt lesznek unalmasak a Fischer-borok.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.09.19. 21:20:48

@Weér Yvo: Olvasva a cég szakmai manifesztációját én úgy gondolom, hogy olyan nagy jelentősége nem is lesz a talajnak.
Az egyes borvidékek határait illetőleg pedig alig van olyan bazalthegy ahol ne lenne vita de legalább zsörtölődés. Érdekes módon rendszerint nem a kisméretű, hagyományos terroir-borászatok azok akik tágítani szeretnék a hegyet. Ez pedig legalábbis beszédes tény.
Az, hogy egy birtok a hegyen van, vagy a laposban nemcsak a talajszerkezet és a kitettség miatt fontos, hanem például azért is, mert a laposba telepített kényelmes kordonok bizonyos munkafolyamatok jóval alacsonyabb költséggel végezhetők el és így kapásból piaci versenyhelyzetbe kerülhetnek azokkal szemben akik a kavicsosabb, meredekebb és a kordonos művelésre nem feltétlenül (vagy nem olyan mértékben és méretben) alkalmas területen magasabb költséggel termelnek szőlőt.

süti beállítások módosítása